ABD Donanması’nda askeri kargo ve özel görev uçaklarında yıllarca görev yapmış deneyimli pilot Steve Scheibner, 20 kahraman Mehmetçiğin şehit olduğu C-130 kazasına ilişkin oldukça önemli tespitlerde bulundu. Emekli pilot Scheibner, kazaya ait görüntülerin uçağın olağan hava şartlarında böyle parçalanmasının mümkün olmadığını ortaya koyduğunu belirterek, sabotaj ve “iç patlama” gibi ihtimallere işaret etti. Ayrıca Scheibner, kazada hiçbir dış müdahale ya da füze izine rastlanmadığını da özellikle dile getirdi.
Kariyeri boyunca hem askeri hem de sivil uçaklarda sayısız kere uçuş deneyimi bulunan Scheibner, C-130’un havadayken böylesine dağılması olayını, uçağın yaşına bağlamanın mümkün olmadığını sözlerine ekledi. Kendisinin "İsviçre çakısı" benzetmesini yaptığı C-130’ların, dünyanın pek çok farklı noktasında aktif olarak uçuşlarını sürdürdüğünü hatırlattı. Kaza görüntülerini kendi YouTube kanalında değerlendiren deneyimli pilot, sabotaj şüphesini ön plana çıkardı.

Scheibner’in açıklamalarından öne çıkanlar şu şekilde:
"C130 Hercules nakliye uçağı seyir halinde iken parçalanıyor. Bu inanılmaz bir durum. Kanatların uçlarından akan şey yakıt. C130 yakıt boşaltırken kanat uçlarından böyle bir akış gerçekleşiyor. Görüntülerde eksik olan ise uçağın kuyruğu ve kokpit kısmı. Paramparça olmuş. Daha önce böyle bir şey görmemiştim.
Görüntülerin hemen başında uçağın kuyruğunun, gövdesinin ya da kokpit kısmının kendi kendine serbest süzüldüğünü gördünüz. Peki böyle bir şey neye yol açabilir? Açıkçası hiçbir fikrim yok. Ne sebep olabileceğini hayal etmek bile zor.
Alçalmaya devam ederken kanatlar hâlâ kısmen uçuyor ve spiral çizerek yere doğru iniyor. Bir dakika içinde bir dağ sırtının altına iniyor ve ardından birkaç saniye içinde büyük bir ateş topu ortaya çıkıyor. Bu esnada uçağın diğer parçaları hâlâ düşüyor. Yani uçak hava halindeyken parçalanıyor. Tam olarak nedenini bilmiyoruz.
Bu uçak nerede parçalandı? Gürcistan-Azerbaycan sınırına yakındı. Bir Türk Hava Kuvvetleri C130'u. İsviçre çakısı gibi çok yönlü bir uçak. Çok eski bir model. C130'un ilk uçuşu 1954 yılında gerçekleşti. 1956'da ABD Hava Kuvvetleri'nde hizmete girdi.
Evet, oldukça yaşlı bir uçak. Benden ve çoğunuzdan daha yaşlı. Bu uçağın gövdesinin tam olarak kaç yaşında olduğunu bilmiyorum. Muhtemelen 1950’lerden kalma bir model değil. Fakat bir uçak ne kadar eski olursa olsun, uçuş esnasında böyle bir şekilde parçalanmaz.
Bunun mutlaka bir sebebi olmalı. Ya içeride bir patlama ya da dışarıda bir müdahale vardır. Uçaktaki 20 kişinin tamamı hayatını kaybetti. C-130 için tipik irtifa olan 24000 fit yüksekliğe kadar tırmandı. Ben de buna benzer bir uçağı uçurdum. Kullandığım P3'te aynı motorlar vardı: Allison T-56 motorları. Güzel ve çok yönlü bir uçak."

MSB C-130 UÇAKLARINA İLİŞKİN AÇIKLAMA YAPTI
Millî Savunma Bakanlığı (MSB), uçağın bakım durumuna ilişkin ortaya atılan iddialara bir yanıt verdi. Bakanlık tarafından yapılan açıklamada, C-130’un bakımlarının Türkiye’de düzenli ve titizlikle yapıldığı vurgulanarak şu ifadeler kullanıldı:
"Eski uçak yoktur, bakımsız uçak vardır. Bahse konu uçakların bakımları ülkemiz tarafından düzenli olarak yapılmaktadır. C-130 uçakları hâlihazırda 70’ten fazla ülkede aktif olarak kullanılmaktadır. Düşen uçağımıza ait karakutu olarak tabir edilen FDR (FLIGHT DATA RECORDER) ve CVDR (COCKPIT VOICE DATA RECORDER) cihazları, detaylı incelenmek üzere ülkemize getirilmiş ve Ankara’da analizlere alınmıştır.
Uçaklarımızın uçuşları 12 Kasım 2025 itibarıyla tedbir amaçlı durdurulmuştur. Tüm teknik incelemeler tamamlandıktan sonra, kontrolleri yapılmış uçakların uçuşlarına tekrar izin verilecektir. Bahse konu uçak, 21 Ocak 2012 tarihinde Suudi Arabistan’dan satın alınmıştır. Bakımları yapıldıktan sonra 2014 yılında envantere dahil edilmiştir. 2022 yılından itibaren modernizasyonu tamamlanarak kullanıma açılmıştır. O tarihten bu yana düzenli bakımlarla hizmette yer almaktadır. Ancak iddia edildiği gibi kullanıcı ülke tarafından hizmet dışına çıkarılan değil, ihtiyaç fazlası bir uçaktır."





