Ankara Haberleri

ASO Başkanı Ardıç'tan sanayide "stratejik yatırım" vurgusu

Ankara Sanayi Odası (ASO) Başkanı Seyit Ardıç, sanayi firmalarının makine yatırımları kadar yazılım ve veriyi de stratejik bir yatırım kalemi olarak görmesi gerektiğini söyledi.

Ankara Sanayi Odası (ASO) Başkanı Seyit Ardıç, sanayi firmalarının makine yatırımlarının yanı sıra yazılım ve veriyi de stratejik bir yatırım kalemi olarak görmesi gerektiğini söyledi. ASO tarafından BTK Konferans Salonu’nda düzenlenen “Türkiye Cumhuriyeti'nin 2. Yüzyılında Yazılımın Sanayileşmesi Zirvesi”nde konuşan Ardıç, yapay zeka, robotik teknolojiler ve nesnelerin internetiyle birlikte 4. sanayi devriminin merkezinde bulunduklarını ifade etti.

Ardıç, her sanayi devriminin kendi içinde yıkıcı etkiler oluşturduğunu belirterek, “Üretim süreçlerinin asli taşıyıcı altyapısı haline gelen yazılımın bu kez etkisi, bugüne kadarki tüm dönüşümleri gölgede bırakacak güçte” dedi. Akıllı üretim sistemleriyle sanayide yeni bir paradigmanın oluştuğunu aktaran Ardıç, bu sürecin teknolojiyle birlikte iş yapma biçimlerini, rekabet kurallarını ve değer zincirini tamamen dönüştürdüğünü söyledi.

Geleneksel imalat sanayinin, yerli bilişim teknolojileriyle entegre hale gelen ve yazılım tarafından koordine edilen üretim sistemlerine dönüştüğünü vurgulayan Ardıç, “Tam da bu nedenle, bu dönüşümün merkezinde artık yazılımın kendisi var” ifadelerini kullandı.

Türkiye’nin bu alandaki potansiyeline dikkat çeken Ardıç, bilgi ve iletişim teknolojileri pazarının 2024 yılında TL bazında yüzde 53 büyüyerek 1 trilyon 203,5 milyar liraya ulaştığını belirtti. Ardıç, sektörün GSYH’deki payının yüzde 2,8’e, toplam ihracattaki payının ise yüzde 1,3’e çıktığını söyledi ve ekledi: “Bu performans kıymetli ancak küresel ligde hâlâ başlangıç çizgisindeyiz.”

“PROJE ZENGİNLİĞİ VAR AMA ÜRÜN FAKİRLİĞİ SORUNU DEVAM EDİYOR”

Ardıç, yazılım ekosisteminde ölçeklenebilir ürün sayısının artırılması gerektiğini vurgulayarak, şunları kaydetti:

“Yazılımda proje bazlı iş yapmaktan çıkıp, ölçeklenebilir ürünler ve küresel markalar oluşturmak zorundayız. Start-up ekosistemimiz güçlü bir dinamizme sahip, ancak müşteri ihtiyaçlarının çoğu özelleştirilmiş projelere dönüşüyor. Bu da ürün fakirliği doğuruyor. Bu tabloyu değiştirmemiz şart.”

Ardıç, şirketlerin ürün yönetimini stratejik bir yetkinlik olarak geliştirmesi gerektiğini belirterek, Ar-Ge teşviklerinin yalnızca yazılım geliştirme değil; ürün yol haritaları, küresel ölçeklenme, kullanıcı deneyimi ve lisanslama modellerini de kapsayacak şekilde yeniden düzenlenmesi gerektiğini söyledi.

“SANAYİDE ARTIK YAZILIMSIZ İLERLEME MÜMKÜN DEĞİL”

Sanayi kuruluşları ile yazılım şirketlerinin iş birliğinin artırılması gerektiğini vurgulayan Ardıç, organize sanayi bölgelerindeki imalat firmaları ile teknoparklardaki yazılım şirketlerinin sistematik biçimde buluşturulmasının önemini ifade etti.

Ardıç, “Sanayi firmalarımızın artık makine yatırımı kadar yazılım ve veriyi de stratejik bir yatırım kalemi olarak görmesi şart. Yazılım odaklı ihtisas teknoparkları, test ve sertifikasyon merkezleri, siber güvenlik ve uyum mekanizmaları bu alanda çarpan etkisi oluşturacaktır” dedi.

Kamu alımlarında yerli yazılım ürünlerine öngörülebilir talep oluşturulmasının tüm ekosistemi besleyeceğini söyleyen Ardıç, “Sanayisiz kalkınma olmaz ama artık yazılımsız sanayi de olmaz” ifadelerini kullandı.

Zirveye, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Yardımcısı Ömer Fatih Sayan, TBMM Yapay Zeka Araştırma Komisyonu Başkanı Fatih Dönmez, ASO Başkanı Seyit Ardıç ve BTK Başkanı Ömer Abdullah Karagözoğlu katıldı.