Türkiye hububat ve mamulleri ihracatında değer bazında yüzde 5 artış yakaladı. Çikolata ve ayçiçek yağı sektörü ise ihracatın öncüleri oldu.
2025’in ilk yedi ayında Türkiye hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri ihracatında 7,1 milyar dolarlık güçlü bir performans sergiledi. Özellikle çikolata ve ayçiçek yağı ürünlerinde yaşanan ihracat artışı sektörün katma değerini yükseltirken, pazar çeşitlendirme stratejileri sayesinde hem geleneksel hem de yeni pazarlarda dengeli büyüme sağlandı.
HUBUBAT İHRACATINDA ZİRVE
2025 yılının ilk 7 ayında Türkiye hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri sektöründe 7,1 milyar dolarlık ihracata imza attı. Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) verilerine göre, temel gıda ürünlerinden oluşan bu geniş sektör hem değer hem de fiyat artışlarıyla dikkat çekti. Geçen yılın aynı dönemine kıyasla miktarda yüzde 3 azalma yaşansa da birim fiyatlardaki yüzde 8,2 artış ihracat değerinin yüzde 5 yükselmesini sağladı.
ÇİKOLATA VE AYÇİÇEK YAĞI İHRACATINDA YÜKSELİŞ
İhracat kalemleri arasında çikolata ve kakao bazlı ürünler, 726,8 milyon dolarlık tutar ve yüzde 61,3’lük dikkat çekici bir artışla sektörün liderliğini aldı. Onu 634,6 milyon dolarlık ihracat ve yüzde 20,2’lik büyüme ile ayçiçek yağı takip etti. Bisküvi, makarna ve buğday unu gibi diğer temel gıda ürünlerinde de güçlü ihracat rakamları yakalandı.
TİM Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri Sektör Kurulu Başkanı Ahmet Tiryakioğlu, sektörün yılın ilk yarısında dayanıklı ve rekabetçi bir performans gösterdiğini belirtti. İhracat değerindeki yükselişin özellikle yüksek katma değer yaratan çikolata ve ayçiçek yağı ürünlerinden kaynaklandığını vurguladı.
Tiryakioğlu Irak gibi geleneksel pazarlarda yaşanan talep düşüşünün, ABD ve Suriye gibi yeni ve gelişmekte olan pazarlardaki büyüme ile dengelendiğini bu durumun da pazar çeşitlendirme stratejisinin ne denli kritik olduğunu ortaya koyduğunu söyledi.