Dünya

Fransa’da hareket halindeyken şarj olan ilk otoyol hizmete açıldı

Fransa, elektrikli araçların sürüş sırasında kablosuz şekilde şarj olabildiği dünyanın ilk otoyolunu hizmete aldı. proje, A10 otoyolunda 1,5 kilometrelik test bölümüyle başladı.

Fransa, elektrikli araç teknolojisinde çığır açacak bir adım attı. Paris’in yaklaşık 40 kilometre güneybatısında yer alan A10 otoyolunda, “Sürerken Şarj Et” (Charge as you drive) projesi kapsamında kablosuz şarj sistemi devreye alındı. VINCI Autoroutes öncülüğünde, Electreon, VINCI Construction, Gustave Eiffel Üniversitesi ve Hutchinson iş birliğiyle yürütülen proje, elektrikli araçların hareket halindeyken şarj edilmesine olanak tanıyor.

A10 OTOYOLUNDA TESTLER BAŞLADI

Laboratuvar testleri ve dayanıklılık denemeleri başarıyla tamamlanan projenin artık gerçek trafik koşullarında testlerine geçildi. A10 otoyolunun 1,5 kilometrelik kesimine yerleştirilen bobinler üzerinden kamyon, otobüs, binek ve ticari araçlar günlük trafikte sürülüyor. Gustave Eiffel Üniversitesi tarafından yapılan bağımsız testlerde, sistemin ortalama 200 kW, anlık olarak ise 300 kW’ın üzerinde güç aktarımı sağladığı açıklandı.

“DÜNYANIN EN GÜVENİLİR VE YÜKSEK GÜÇLÜ SİSTEMİ”

Electreon CEO’su Oren Ezer, geliştirdikleri dinamik şarj sisteminin hareket halindeyken en yüksek güç sunan ve en güvenilir teknoloji olduğunu belirtti. Ezer, “Bu standarda yaklaşabilen başka bir sistem yok” dedi.

SİSTEM NASIL ÇALIŞIYOR?

Dinamik endüktif şarj sistemi, yolun altına yerleştirilen bobinlerin manyetik alan oluşturması prensibine dayanıyor. Bu manyetik alan, üzerinden geçen alıcı bobine sahip araçlarda elektrik akımı indükleyerek bataryayı şarj ediyor veya doğrudan motora enerji sağlıyor. Araçların sabit şarj istasyonlarında durmasına gerek kalmadan enerji alabilmesi, özellikle ticari taşımacılıkta önemli avantaj sağlıyor.

KÜÇÜK BATARYA, DAHA UZUN MENZİL

Bu teknoloji sayesinde araçlar daha küçük ve hafif bataryalarla donatılabiliyor. Bu durum hem batarya maliyetini hem de hammadde ihtiyacını azaltırken, ağır vasıtalarda daha fazla taşıma kapasitesi sunuyor. Laboratuvar testlerinde sistemin 25 yıllık kamyon trafiğini simüle eden dayanıklılık denemelerinden başarıyla geçtiği açıklandı.

DÜNYA GENELİNDE BENZER ÇALIŞMALAR

Fransa’daki A10 projesi, otoyol ölçeğinde uygulanan ilk dinamik endüktif şarj sistemi olma özelliğini taşıyor. Ancak Almanya, İtalya, İsveç, ABD, Çin, Güney Kore ve İsrail gibi ülkelerde de benzer projeler yürütülüyor. Almanya, 2025 yazında Bavyera yakınlarında A6 otoyolunda 1 kilometrelik bir test bölümü kurmayı planlarken, İtalya’daki “Arena del Futuro” projesi Lombardiya’da otobüs ve kamyonlar için benzer testler yapıyor.

GELECEKTEKİ PLANLAR

Pilot proje kapsamında önümüzdeki aylarda sistemin dayanıklılığı, güç aktarımı, bakım gereksinimleri ve maliyet verileri toplanacak. Altyapı maliyetleri, enerji şebekesine entegrasyon ve ücretlendirme modelleri konularında çalışmalar sürüyor. Eğer proje başarılı olursa, elektrikli araç mobilitesinde yeni bir dönemin başlangıcı olabileceği belirtiliyor.