Gündem

Halit Yukay’ın ölümüne ilişkin rapor: “Denizcilik literatüründe benzeri yok”

Marmara Denizi’nde iş insanı Halit Yukay’ın yaşamını yitirdiği kazaya dair bilirkişi raporu dava dosyasına girdi. Raporda, olayın açık denizde bu şekilde gerçekleşmesinin denizcilik literatüründe neredeyse hiç görülmediği belirtildi.

Geçtiğimiz ağustos ayında Graywolf isimli teknesiyle Yalova’dan Bozcaada’ya doğru yola çıkan Halit Yukay’dan haber alınamamış, günler süren arama çalışmalarının ardından teknenin enkazı 68 metre derinlikte bulunmuştu. Özel dalgıçlar tarafından çıkarılan cenaze, kazadan 30 gün sonra su yüzeyine alınmıştı.

RADAR HAREKETLERİ İNCELEMEYE ALINDI

Bandırma Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından yürütülen soruşturma kapsamında, Graywolf’un parçalanmasına neden olduğu iddia edilen Arel 7 isimli yük gemisinin radar kayıtları analiz edildi. İncelemede, geminin baş kısmındaki sürtme izleri ve darbelerin, kazadan bir gün önce çekilen fotoğraflarda bulunmadığı tespit edildi. Söz konusu görüntüler dosyaya delil olarak sunuldu.

KAPTAN TAHLİYE EDİLDİ

Gemi kaptanı Cemal Tokatlıoğlu, önce serbest bırakıldı, ardından yeniden gözaltına alınıp tutuklandı. Tokatlıoğlu 23 Ekim’de tahliye edildi. İddianamede kaptan için 9 yıla kadar hapis cezası istendi. Şirket yetkilisi ve mürettebat hakkında ise yardım ve bildirim yükümlülüğünü yerine getirmeme sonucu ölüme neden olma suçundan 1 ila 3 yıl arasında hapis talep edildi.

BİLİRKİŞİ RAPORU HAZIRLANDI

14 sayfalık iddianameye giren bilirkişi raporunda, Arel 7 ile Graywolf arasında fiziksel temasın gerçekleştiği teknik bulgularla doğrulandı. Boya kalıntıları, sürtme izleri ve enkazın yapısal hasarı, teknenin battığı çarpışmayı destekleyen unsurlar arasında gösterildi.

“LİTERATÜRDE HİÇ RASTLANMADI”

Raporda, kazanın açık denizde, görüşün açık olduğu bir zamanda ve manevra kısıtlamasının bulunmadığı bir bölgede meydana gelmesinin denizcilik literatüründe neredeyse hiç görülmediği vurgulandı. Ayrıca teknenin ticari geminin rotasına hızla girip baş tarafından çarpmasının benzersiz bir durum olduğu ifade edildi. Kazanın, Halit Yukay’ın yüksek hızda seyir halindeyken gerekli gözcülüğü yapmamasından kaynaklandığı belirtildi.

“ALT KAMARADA TELEFON GÖRÜŞMESİ YAPIYORDU”

Bilirkişi raporu, Halit Yukay’ın olay anında alt kamarada oyuncu Kıvanç Tatlıtuğ ile telefon görüşmesi yaptığını ortaya koydu. Teknenin yüksek hızda olması, radar reflektörünün bulunmaması ve gri bordası nedeniyle görünürlüğünün düşük olması kazayı etkileyen unsurlar olarak sıralandı. Tatlıtuğ’un 11 Ağustos’ta verdiği ifade de dosyada yer aldı.

İŞ İNSANI ASLİ KUSURLU

Raporda, kazanın oluşumunda Halit Yukay’ın asli kusurlu olduğu, gemi kaptanı Cemal Tokatlıoğlu’nun ise tali kusurlu bulunduğu belirtildi. Çarpışmanın şiddeti dikkate alındığında, kazanın ardından Yukay’ın kurtarılmasının çok düşük bir ihtimal olduğu yönünde değerlendirme yapıldı.

Rapora göre, çarpmanın ardından tekneye dolan su ve bilincin kaybedilmesi ihtimali, kurtarma çalışmalarının sonuç vermesini neredeyse imkânsız hale getirdi.