Ekonomik koşulların zorlaştığı bir dönemde Türkiye otomotiv pazarından gelen veriler, gelir dağılımındaki uçurumu gözler önüne seriyor. Gazeteci Emre Özpeynirci’nin yazısına göre, 2025’in ilk 9 ayında lüks segmentteki otomobil satışları yüzde 38 artışla 103 bin adedi geçti.
LÜKS OTOMOBİL SATIŞLARINDA REKOR ARTIŞ
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre, Türkiye’de toplam sıfır otomobil satışları 2025’in ilk üç çeyreğinde 875 bin seviyesinde gerçekleşti. A, B ve C segmenti araçlarda talep sınırlı kalırken, D ve E segmenti yani lüks sınıfta satışlar rekor düzeyde yükseldi. 2024’ün aynı döneminde 74 bin olan satış adedi bu yıl 103 bine çıktı.
Uzmanlara göre bu artış, döviz geliri olan kesimin alım gücünü korumasından kaynaklanıyor. TL’nin değer kaybı ve yüksek vergi oranlarına rağmen, premium markalar stok sıkıntısı yaşamazken, özellikle SUV modellerine talep yoğunlaştı.
SERVETTE DÜNYA LİDERLİĞİ
Emre Özpeynirci’nin aktardığına göre Credit Suisse ve UBS’in “Küresel Servet Raporu 2024” verileri, Türkiye’nin dolar bazında servet artışında dünyada birinci sıraya yerleştiğini ortaya koyuyor. Raporda, kişisel servetin 2024’te yüzde 63,2 arttığı, kişi başına ortalama servetin 58 bin dolara yaklaştığı belirtildi.
Ayrıca 2023’te 60 bin 787 olan dolar milyoneri sayısının, 2028’e kadar yüzde 43 artışla 87 bin 077’ye ulaşacağı öngörülüyor.
OTOMOBİL TOPLUMSAL UÇURUMUN SİMGESİ HALİNE GELDİ
Ekonomistler, gelir dağılımındaki bozulmanın en net şekilde otomotiv pazarında görüldüğünü belirtiyor. TÜİK verilerine göre, en düşük gelir grubundaki haneler otomobil sahipliğinde gerilerken, üst gelir grubunda birden fazla araç sahibi olma oranı hızla yükseldi.
Uzmanlara göre bu tablo, otomobilin artık bir ulaşım aracından ziyade, ekonomik eşitsizliğin “parlayan aynası” haline geldiğini gösteriyor.





