McLaren, Formula 1 Dünya Şampiyonası’nın 22. etabı Las Vegas Grand Prix’sinde ağır bir karar ile karşılaştı. Yarışta ikinci olan Lando Norris ve dördüncü sırayı alan Oscar Piastri, FIA’nın yarış sonrası yaptığı standart kontrollerin ardından diskalifiye edildi. Yapılan açıklamada iki aracın da taban plakasında “gereken seviyeden fazla aşınma” tespit edildiği ve bunun teknik düzenlemelere aykırı olduğu bildirildi.
DİSKALİFİYE KARARI NASIL AÇIKLANDI?
McLaren cephesini sarsan karar, yarış sonrası gerçekleştirilen kontrollerin ardından duyuruldu. FIA teknik ekibi, her yarışta olduğu gibi belirlenen araçlarda taban plakası kalınlığını ölçtü. Norris ve Piastri’nin araçlarında tespit edilen aşınmanın “limitlerin üzerinde” olması nedeniyle iki pilotun sonuçları geçersiz sayıldı. Ekipten yapılan ilk açıklamada, kararın teknik gerekçelere dayandığı ve itiraz sürecinin değerlendirildiği ifade edildi.
LAS VEGAS’TA DERECELER NASILDI?
Las Vegas Grand Prix’si, pist koşulları ve özellikle curbların sert yapısı nedeniyle araçlarda yüksek aşınmaya yol açmıştı. Büyük Britanyalı Lando Norris yarışı ikinci sırada bitirirken, Avustralyalı Oscar Piastri ise dördüncü olmuştu. Diskalifiye sonrası sonuçlar güncellenirken, Red Bull sürücüsü Max Verstappen’in elde ettiği galibiyetin puan tablosundaki etkisi daha belirgin hale geldi.
PİLOTLAR KLASMANINDA SON DURUM
Diskalifiye kararlarının ardından Formula 1’de pilotlar klasmanı yeniden şekillendi. McLaren pilotlarının puanlarının silinmesiyle birlikte, son iki yarış öncesi dengeler değişti. Verstappen, lider Lando Norris ile arasındaki farkı 24 puana indirmiş oldu.
Güncellenmiş pilotlar klasmanı şöyle oluştu:
- Lando Norris (Büyük Britanya): 390 puan
- Oscar Piastri (Avustralya): 366 puan
- Max Verstappen (Hollanda): 366 puan
- George Russell (Büyük Britanya): 294 puan
- Charles Leclerc (Monako): 226 puan
TEKNİK AŞINMA NEDİR, NEDEN CEZA GETİRİR?
Formula 1 araçlarının taban plakası (skid block veya plank), aracın yere çok fazla sürtünüp aerodinamik avantaj sağlamasını engellemek için belli bir kalınlık sınırına sahiptir. Aşırı aşınma, aracın yarış sırasında kurallara aykırı şekilde daha düşük seviyede sürüldüğünü gösterebilir. Bu nedenle FIA, yarış sonrası rastgele seçilen araçlarda bu parçayı ölçer. Limitin altına düşülmesi, doğrudan diskalifiye cezasını beraberinde getirir.