ABD’de bir mahkeme jürisi, 2016 yılında raylara düşerek sol kolu ve sol bacağını kaybeden Brezilyalı öğrenci turist Luisa Janssen Harger Da Silva lehine karar verdi. Dava, ray hattında önlem alınmaması ve yolcu güvenliğinin ihmal edilmesi gerekçesiyle açılmış; jüri, sorumlu kurum Metropolitan Transportation Authority (MTA)’nın kusurlu olduğu kanaatine vararak Da Silva’ya yaklaşık 82 milyon dolar tazminat ödenmesine hükmetti.

METRO KAZASINDA KOL VE BACAĞINI KAYBETMİŞTİ
2016’da 21 yaşındayken ABD’yi ziyaret eden Da Silva, bir metro platformunda baygınlık geçirip raylara düştü. Ardından gelen tren, sol kolu ve sol bacağını keserek kopardı. Davada savunulan iddiaya göre, MTA’nin—hat boyunca — “platform güvenlik bariyerleri” ya da “giriş önleyici sistemler” kurma olanağı önceden belirlenmiş olmasına rağmen bu adımı atmadığı, bu da kazanın başlıca nedeni sayıldı. Mahkeme kararında, “bilinen/önceden raporlanmış tehlike” karşısında koruma tedbiri almamanın ihmal olduğu vurgulandı. Jüri, MTA’yı sorumlu buldu.
82 MİLYON DOLAR TAZMİNAT KAZANDI
Jüri, Da Silva’ya şunları ödemeyi kararlaştırdı:
Ağrı, ıstırap ve yaşam boyu sürecek sakatlık için yaklaşık 70 milyon dolar.
Tıbbi masraflar için yaklaşık 10 milyon dolar.
Gelecekteki kazanç kaybı ve diğer zararlar için yaklaşık 1.7 milyon dolar. Toplamda neredeyse 82 milyon dolar (yaklaşık 3,4–3,5 milyar TL) değerindeki bu tazminat, ray güvenliği ve kamu ulaşım sistemlerinde sorumluluk-hesap verebilirlik tartışmalarını yeniden gündeme taşıdı.
Bu dava, yalnızca Da Silva’nın kişisel dramını ve tazminatını değil aynı zamanda ABD gibi yüksek gelirli ve gelişmiş altyapıya sahip bir ülkede dahi toplu taşıma sistemlerinde güvenlik zaafları olabileceğini gözler önüne serdi. Mahkeme kararı, benzer kazalar yaşayan diğer mağdurlar ve sivil toplum kuruluşları için emsal niteliği taşıyor. Ayrıca bunun, özellikle yoğun raylı sistemleri olan şehirlerde “platform bariyerleri / güvenlik kapıları” tartışmasını daha da alevlendirmesi bekleniyor.




