Trafik kazalarında sigorta süreçleri artık daha belirgin kurallara bağlanıyor. 1 Temmuz 2025’ten itibaren yürürlüğe giren yeni uygulamayla, sigortalı bir aracın “pert” sayılması için onarım maliyetinin aracın güncel piyasa değerinin en az yüzde 60’ını geçmesi gerekiyor. Bu oranın altında kalan hasarlar için araç pert kapsamına alınmayacak.
Böylece, her kaza sonrası “pert kararı” talep eden araç sahiplerinin bu talepleri, eksper raporlarına dayanmıyorsa karşılık bulamayacak.
Pert Talebi Artık Araç Sahibinden Değil, Eksperden Gelecek
Yeni sistemde araçların ağır hasarlı sayılıp sayılmayacağına bağımsız eksperler karar verecek. Sigortalı kişiler kendi beyanlarıyla artık “aracım pert oldu” diyerek sigorta şirketinden doğrudan ödeme veya araç değişimi talebinde bulunamayacak. Eksperlerin hazırlayacağı detaylı raporlar doğrultusunda, aracın durumu objektif şekilde belirlenecek.
“Pert Sayın” Talepleri Tarih Oluyor
TÜKONFED Sigorta Komisyon Başkanı Turusan Bağcı, uygulamanın arkasındaki gerekçeyi şöyle açıklıyor:
“Sigortalı arabasında çok küçük bir hasar olsa dahi, ‘bu aracı artık kullanmak istemiyorum, pert olsun’ diyerek sigorta şirketine başvuran çok fazla kişi vardı. Yeni düzenlemeyle bu durum ortadan kalkıyor.”
Artık sigorta şirketleri, her hasar sonrası yeni bir araç sağlamak zorunda kalmayacak. Onarım maliyetinin, aracın rayiç bedelinin %60’ını aşmadığı durumlarda tamirat işlemi yapılacak; araç "pert" olarak değerlendirilmeden trafikte kalacak.
Sigorta Sektöründe Yeni Denge
Bu düzenlemenin sektörde suistimallerin önüne geçmesi ve sigorta maliyetlerinin daha dengeli hale gelmesi bekleniyor. Aynı zamanda, araç sahiplerinin hasar sonrası taleplerinde daha gerçekçi ve yasal sınırlar içinde hareket etmeleri de hedefleniyor.
1 Temmuz itibarıyla yürürlükte olan bu değişiklik, milyonlarca araç sahibini doğrudan etkilerken; sigorta şirketlerinin mali yükünü azaltacak, tamir odaklı yaklaşımları teşvik edecek.