İstanbul’dan Güney Kore’nin başkenti Seul’e gitmek üzere havalanan yolcu uçağı, beklenmedik bir nedenle rotasını değiştirmek zorunda kaldı. Uçakta seyahat eden bir yolcunun powerbank (taşınabilir şarj cihazı) koltuk arasına düşürdüğünü bildirmesi üzerine kabin ekibi harekete geçti. Cihazın uçuş güvenliği açısından risk oluşturabileceği endişesiyle kaptan pilot, uçağın İstanbul Havalimanı’na geri dönmesine karar verdi. Olay küçük bir ayrıntının havacılıkta ne kadar büyük sonuçlara yol açabileceğini bir kez daha gözler önüne serdi.
KOLTUK ARASINA SIKIŞAN POWERBANK PANİK YARATTI
İstanbul–Seul seferini gerçekleştiren Asiana Airlines’e ait Boeing 777 tipi yolcu uçağında ilginç bir olay yaşandı. Uçak Kazakistan hava sahasındayken bir yolcunun taşınabilir şarj cihazı (powerbank) koltuk arasına sıkıştı. Şarj cihazını yerinden çıkaramayan yolcu durumu kabin ekibine bildirdi. Durumun ciddiyetini değerlendiren uçuş ekibi, uçuş güvenliğini riske atmamak adına uçağın İstanbul Havalimanı’na geri dönmesine karar verdi.
Powerbank’ın uçuş sırasında kullanımı, özellikle batarya temelli riskler nedeniyle ciddi güvenlik sorunlarına yol açabiliyor. Koltuk arasına sıkışan cihazın aşırı ısınarak yangına neden olabileceği ihtimali üzerine kaptan pilot, yolcuların ve ekibin güvenliğini sağlamak için rotayı değiştirdi. Uçak saat 23.25’te sorunsuz şekilde İstanbul’a iniş yaptı.
POWERBANK KULLANIMI UÇUŞTA RİSK YARATIYOR
Olayın ardından gözler tekrar taşınabilir şarj cihazlarının uçuş güvenliğindeki rolüne çevrildi. Daha önce Güney Kore’de bir uçakta powerbank patlaması sonucu çıkan yangın, dünya genelinde endişelere yol açmıştı. 170 yolcu ve 6 mürettebatın bulunduğu uçaktaki olay sonrası, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM), havayolu şirketlerine uçuş sırasında powerbank kullanımının yasaklanması yönünde tavsiyede bulunmuştu.
Powerbanklar lityum-iyon pil içerdiği için özellikle uçak gibi kapalı ve basınçlı ortamlarda büyük risk taşıyor. Bataryaların aşırı ısınması, kısa devre yapması veya darbe alması sonucu yangın çıkması veya patlama gibi senaryolar mümkün olabiliyor. Bu yüzden havacılık otoriteleri cihazların uçuş sırasında kullanımını sınırlı tutuyor ve kabin ekibine mutlaka bildirilmesini istiyor.
Olay küçük gibi görünen bir ayrıntının tüm uçuş planını değiştirebileceğini bir kez daha ortaya koydu. Uçak kazalarının büyük kısmı küçük ihmallerden kaynaklandığı için havayolu şirketleri ve pilotlar risk oluşabilecek en ufak durumda bile önlem almakta tereddüt etmiyor.