2025 hurda teşviki, hem otomotiv piyasasında hem de hane ekonomilerinde en yakından izlenen başlıklardan biri oldu. 2018’de yürürlüğe giren uygulamayla 16 yaş ve üzeri araçların trafikten çekilmesi halinde yeni araç alımında 10 bin liraya kadar ÖTV indirimi sağlanmıştı. Yaşlı araçların ekonomiye kazandırılması, ithal hurda ihtiyacının düşürülmesi ve çevresel faydanın artırılması hedeflenmişti. Yeni dönemde benzer bir düzenlemenin ne zaman Meclis sürecine taşınacağına ilişkin resmi bir bilgi henüz bulunmuyor.

HURDA TEŞVİKİ EN SON NE ZAMAN UYGULANDI?
2018’de yayımlanan tebliğde otomobil, minibüs, panelvan, kamyonet, otobüs ve kamyon sınıfında 16 yaş ve üzerindeki araçlar imha merkezlerine teslim edildiğinde ÖTV matrahında avantaj sağlanıyordu. Tebliğ sonrası çok sayıda araç trafikten düşürülmüş, uygulamadan geniş bir kesim yararlanmıştı. O dönemde hem sıfır araç alımlarında hareketlilik sağlanmış hem de atıl durumdaki milyonlarca aracın kayıt sistemi dışına çıkmasıyla çevresel yük azalmıştı.
HURDA TEŞVİKİ MECLİS GÜNDEMİNDE VAR MI?
Geçmiş yıllarda hurda indirimi benzeri düzenlemeler teklif aşamasında Meclis gündemine girse de büyük bölümü komisyon aşamasını geçmeden askıda kalmıştı. TBMM’nin resmi bilgi ekranlarında güncel durumda “hurda teşviki” başlıklı, yasama sürecine alınmış bir taslak yer almıyor. ÖTV’de kademeli azaltma ya da komple kaldırma beklentileri ise mali alan nedeniyle kısa vadeli görülmüyor. Buna karşın 2025 yılı araç yenileme talebi ve yüksek fiyat seviyesi, sürücülerin teşvik beklentisini canlı tutuyor.

TESK'TEN "HURDA TEŞVİK YASASI" TALEBİ
Türkiye Esnaf ve Sanatkârları Konfederasyonu Genel Başkanı Bendevi Palandöken, yazılı açıklamasında hurda teşviki uygulamasının tekrar hayata geçirilmesi gerektiğini belirterek 2018’teki uygulamada 7,7 milyon aracın teşvik kapsamında değerlendirildiğini hatırlattı. Palandöken; atıl araçların toplanması, daha az yakıt tüketen modern araçlara geçiş ve ithal hurda iştahının azaltılmasının ekonomiye katkı sağlayacağını vurguladı. Palandöken ayrıca, güvenli sürüş, çevresel etki ve trafik yoğunluğu açısından da yeni araç portföyüne geçişin önemli olduğunu ifade etti. Konfederasyon, hurda araçlarının ekonomiye kazandırılmasıyla birlikte araç parkının gençleşmesinin enflasyon üzerinde bile olumlu etki yaratabileceğini belirtiyor.


