Hindistan’dan Londra’ya gitmek üzere havalanan Air India'nın AI171 sefer sayılı 787 Dreamliner uçağı, kalkıştan kısa süre sonra irtifa kaybederek yerleşim alanına çakıldı. Kazada uçakta bulunan 242 kişiyle birlikte yerdeki 23 kişi daha hayatını kaybetti. Toplam can kaybı 265’e ulaştı.
Kazanın nedeni hâlâ netlik kazanmamışken, ticari pilot ve havacılık analisti Kaptan Steve’den çarpıcı bir iddia geldi. YouTube’da kazaları analiz eden Steve, yardımcı pilotun tekerlekleri toplamak yerine kanat flap'larını geri çektiğini ve bu hatanın felakete yol açtığını öne sürdü.
"Bu sadece bir teori ama çok güçlü bir ihtimal"
Kaptan Steve açıklamasında, "Olayın şöyle gerçekleştiğini düşünüyorum, tabii bu sadece benim kişisel görüşüm. Pilot 'tekerlekleri topla' komutu verdi. Ancak yardımcı pilot flap kolunu çekerek uçağın kaldırma kuvvetini sağlayan flap'ları kapattı. Bu da uçağın hızla irtifa kaybetmesine ve kontrolün kaybedilmesine neden oldu." ifadelerini kullandı.
Kazaya Ne Sebep Oldu?
Kazadan elde edilen görüntülerde uçağın kanatlarında kalkış sırasında görülmesi gereken bükülmenin oluşmadığı fark edildi. Steve, bu detayın flap'ların kalkışın hemen ardından yanlışlıkla kapatılmış olabileceği yönündeki şüpheleri artırdığını belirtti.
Flap'lar ne işe yarar?
Flap’lar, kalkış ve iniş sırasında uçağın kaldırma kuvvetini artırmak için kullanılır. Erken toplanmaları durumunda uçak havada tutunma gücünü kaybedebilir.
Kazaya ilişkin resmi rapor henüz yayımlanmazken, bu iddia havacılık camiasında büyük yankı uyandırdı. İncelemelerin sonucunda pilotaj hatası olasılığı netlik kazanırsa, bu durum havayolu firmaları için yeni güvenlik prosedürlerinin gündeme gelmesine neden olabilir.