Hizbullah lideri Naim Kasım, ABD, Lübnan ve İsrail’den üst düzey temsilcilerin Washington’da imzaladığı üçlü çerçeve anlaşmaya sert tepki gösterdi. Anlaşmanın Lübnan’ın egemenliğini zedelediğini savunan Kasım, metnin geçerli kabul edilemeyeceğini söyledi.

Kasım, İsrail’in Lübnan’da kontrol altında tuttuğu bazı bölgelerden çekilmesi ve bu alanların Lübnan Silahlı Kuvvetleri’ne devredilmesini öngören sürecin, Hizbullah’ın silahsızlandırılması şartına bağlanmasına karşı çıktı.

36. NATO Zirvesi: Zelenskiy Ankara'ya hazırlanıyor
36. NATO Zirvesi: Zelenskiy Ankara'ya hazırlanıyor
İçeriği Görüntüle

NAİM KASIM ANLAŞMAYI “GEÇERSİZ” İLAN ETTİ

Washington’da imzalanan anlaşmayı eleştiren Kasım, ABD ile İran arasında varılan mutabakat zaptının esas alınması gerektiğini belirtti.

Kasım, “Washington’daki çerçeve anlaşma küçük düşürücü ve utandırıcıdır, aynı zamanda egemenliğin teslimi anlamına gelmektedir. Bu anlaşma geçersiz ve hükümsüzdür. İran-Amerikan mutabakat zaptının hükümlerinin uygulanması gerekmektedir” ifadelerini kullandı.

Hizbullah lideri, İsrail’in Lübnan topraklarından çekilmesinin örgütün silahsızlandırılması şartına bağlanmasını da eleştirdi. Kasım, “İsrail’in çekilmesinin Lübnan genelinde direnişin silahsızlandırılmasına bağlanması, tüm kırmızı çizgileri aşan son derece tehlikeli bir öneridir” dedi.

“SAHADA MÜCADELEMİZİ SÜRDÜRECEĞİZ”

Varılan anlaşmanın Hizbullah’ın sahadaki tutumunu değiştirmeyeceğini belirten Kasım, İsrail’in Lübnan’daki varlığı sona erene kadar mücadele edeceklerini söyledi.

Kasım, “İşgali yenmek için sahada mücadelemizi sürdüreceğiz. En zor şartlarda bile sahayı terk etmedik, bundan sonra da etmeyeceğiz” açıklamasında bulundu.

LÜBNAN YÖNETİMİNE İŞGAL ELEŞTİRİSİ

Naim Kasım, açıklamasında Lübnan yönetimini de hedef aldı. Lübnanlı yetkililerin imzaladığı anlaşmanın İsrail’in ülkedeki askeri varlığına uzun süreli meşruiyet kazandırabileceğini savunan Kasım, sürecin bazı bölgelerin İsrail’e ilhak edilmesine kadar gidebileceğini öne sürdü.

Kasım, “Bu durum, söz konusu toprakların siyonist varlığa ilhak edilmesine bile yol açabilir” dedi.

Lübnan makamlarına seslenen Kasım, “Zaman, Lübnan’ı yerle bir eden seçimlerinizden geri dönme zamanı” ifadelerini kullandı. Hizbullah’ın Lübnan’ın egemenliğinin korunması, işgal altındaki toprakların geri alınması ve İsrail’in çekilmesi konusunda iş birliğine hazır olduğunu da söyledi.

ABD-İRAN MUTABAKATINI İŞARET ETTİ

Kasım, İran ile ABD arasında yapılan mutabakat zaptının Lübnan’a diplomatik açıdan güçlü bir koz sağladığını savundu. Mutabakatın Lübnan’ın toprak bütünlüğü ile egemenliğinin korunmasını güvence altına aldığını belirten Kasım, İran’ın ateşkes sürecindeki rolünü övdü.

İran’ın Lübnan’a verdiği desteği memnuniyetle karşıladığını ifade eden Kasım, Tahran yönetiminin yaklaşımını “onur, haysiyet ve güç armağanı” olarak nitelendirdi.

ANLAŞMA İKİ PİLOT BÖLGEYİ KAPSIYOR

ABD, Lübnan ve İsrail’den yetkililer, görüşmelerin beşinci turunun ardından 26 Haziran’da Washington’da üçlü çerçeve anlaşmaya imza attı. Anlaşmanın, İsrail’in kontrolündeki bazı bölgelerin aşamalı olarak Lübnan Silahlı Kuvvetleri’ne devredilmesini ve Hizbullah’ın askeri altyapısının ortadan kaldırılmasını öngördüğü açıklandı.

İsrail Başbakanı Binyamin Netanyahu, tarafların ilk aşamada iki pilot bölge üzerinde anlaşmaya vardığını söyledi. Bölgelerden birinin Lübnan’ın güneyindeki askeri alanın dışında, diğerinin ise Litani Nehri’nin kuzeyinde bulunduğu bildirildi.

ABD basınına yansıyan bilgilere göre ateşkes sürecinin, Hizbullah’ın İsrail’e yönelik saldırılarını durdurması ve güneydeki silahlı unsurlarını bölgeden çekmesi şartına bağlı olarak yürütülmesi planlanıyor.

İsrail’in Washington Büyükelçisi Yechiel Leiter ise anlaşmanın nihai hedefinin Lübnan ile İsrail arasında barış sağlanması olduğunu savundu. Leiter, “Bu faaliyetlere dayalı üçlü çerçeve anlaşmada İran yok. Hizbullah yok. İsrail ile Lübnan arasında barışa giden yol var” dedi.

Kaynak: İHA