Gündem

Trafikte motosikletlerin yüzde 65'inin sigortası yok

Türkiye genelinde motosiklet ve yük motosikletlerinin büyük çoğunluğunun trafik sigortası bulunmuyor. İstanbul, ülke ortalamasının üzerinde bir sigortalılık oranına sahip olsa da, zorunlu sigorta kapsamındaki araçların yarısından fazlası sigortasız trafiğe çıkıyor.

Türkiye Sigorta Birliği (TSB) verilerine göre, 2025 Temmuz ayı itibarıyla Türkiye genelinde trafiğe kayıtlı 6 milyon 770 bin motosiklet ve yük motosikletinin yalnızca 2 milyon 417 bini trafik sigortasına sahip. Bu rakam, sigortalılık oranının yüzde 35,7 seviyesinde olduğunu, başka bir ifadeyle yüzde 64,3’ünün sigortasız olduğunu ortaya koyuyor.

İSTANBUL ORTALAMANIN ÜZERİNDE

İstanbul’da trafiğe kayıtlı yaklaşık 865 bin 600 motosiklet bulunuyor. Bu motosikletlerin 456 bini sigortalı. Bu rakamlar, İstanbul’da sigortalılık oranının yüzde 52,7 olduğunu ve ülke ortalamasının üzerinde seyrettiğini gösteriyor. Sigortalılık bilincinin İstanbul’da daha yüksek olduğu ve oranların artış eğiliminde olduğu kaydedildi.

TRAFİK SİGORTASI YAPTIRMAK ZORUNLU

Karayolları Trafik Kanunu’na göre, motosiklet ve yük motosikletlerinin sigorta yaptırma zorunluluğu bulunuyor. Ancak motor hacmi 50 cc ve altında olan motorlu bisikletler bu zorunluluktan muaf tutuluyor. İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) verilerine göre, Türkiye genelinde 1,2 milyon civarında motosiklet bu kapsamda yer alıyor. Bu durumda sigorta yaptırması zorunlu 5,5 milyon motosikletten yüzde 56,5’inin bu yükümlülüğü yerine getirmediği belirtiliyor.

MOTORLU BİSİKLETLERE DE ZORUNLULUK GELİYOR

İçişleri Bakanlığı öncülüğünde hazırlanan kanun taslağı ile motorlu bisikletlerin de trafik sigortası zorunluluğu kapsamına alınması planlanıyor. Taslak metin çalışma komisyonundan geçti ve TBMM Genel Kurulu’na sunulması bekleniyor. Düzenlemenin yasalaşmasıyla motorlu bisikletler de zorunlu sigorta kapsamına dahil olacak.

MOTOSİKLET SAYISINDA YÜZDE 100 ARTIŞ

İMAS Başkanı Hayrettin Ertemel, Türkiye’de motosiklet kullanımının son beş yılda yüzde 100’e yakın artış gösterdiğini açıkladı. 2020 yılında 3,5 milyon olan motosiklet sayısının 2025 itibarıyla 7 milyon seviyesine ulaştığını belirten Ertemel, bu artışta Çin menşeli uygun fiyatlı motosikletlerin Türkiye pazarına girişi ve motokurye taşımacılığının yaygınlaşmasının etkili olduğunu söyledi.

SİGORTALILIK ORANI DÜŞÜK SEVİYEDE

Ertemel, motosikletlerde sigortalılık oranının 2020’de yüzde 32 seviyesinde iken 2025’te ancak yüzde 36’ya çıkarılabildiğini ifade etti. SEDDK tarafından ikinci el araç satışlarında sigorta yapılmadan devir işlemlerinin tamamlanamayacağına yönelik düzenlemenin sigortalılık oranını artırması bekleniyor.

TEŞVİK VE CAYDIRICILIK ÖNERİLERİ

Ertemel, sigorta primlerinde belirli gruplara yönelik sübvansiyonlar, taksitli ödeme imkânlarının sunulması gibi teşviklerin sigortalılık oranını artırabileceğini belirtti. Caydırıcılık için ise trafik kameraları üzerinden sigortasız araçların tespit edilerek idari yaptırım uygulanabileceğini söyledi. e-Devlet üzerinden sigorta durumlarının görülebildiğini hatırlatan Ertemel, sistemin otomatik hatırlatma ve yaptırım mekanizmaları ile güçlendirilmesi gerektiğini ifade etti.