Türkiye–Yunanistan sınırında çiftçilerin grevi nedeniyle geçişlerin durma noktasına gelmesi, özellikle lojistik sektöründe ciddi aksamalara yol açtı. İpsala ve Kipi kapılarında bekleyen TIR’lar kilometrelerce kuyruk oluştururken, Ticaret Bakanlığı krize ilişkin kapsamlı bir açıklama yayımladı. Grevin yalnızca Türkiye sınırını değil, Bulgaristan ve Makedonya hatlarını da etkilediği belirtildi.
SINIR KAPILARINDA TIR TRAFİĞİ
Yunanistan’da çiftçi sendikalarının başlattığı geniş kapsamlı grev kapsamında yollar kapatılırken, Kipi ve İpsala Gümrük Kapıları tamamen devre dışı kaldı. Bakanlık açıklamasında, 2 Aralık akşam saatlerinden itibaren Yunanistan’ın TIR geçişlerine izin vermediği ve işlemlerin tamamen durduğu ifade edildi.
Sadece Türkiye hattında değil, Bulgaristan sınırındaki Ormenio Kapısı’nın da traktörlerle bloke edildiği bilgisi paylaşıldı. Makedonya sınırına açılan kapılarda da 15–21 Aralık arasında geçişlerin kapatılacağı duyuruldu.
“DİĞER KAPILARA YÖNELİN” UYARISI
Ticaret Bakanlığı, mağduriyetlerin artmaması için nakliyecilere alternatif kapılara yönelme çağrısı yaptı. Ancak bu kapılarda da yoğunluğun hızla arttığı, bekleme sürelerinin uzadığı bildiriliyor. Lojistik firmaları güzergah değişikliklerinin maliyetleri artırdığını vurguluyor.
Grev nedeniyle özellikle soğuk zincir ürünleri büyük tehlike altına girdi. Tonlarca balık, yumurta, çiçek, taze meyve–sebze ve tıbbi malzemenin bozulma riski gündeme gelirken, Ticaret Bakanlığı Yunan makamlarıyla özel bir diplomasi trafiği başlattı.
Frigorifik TIR’lar ile ADR belgeli kimyasal madde taşıyan tankerlerin “grevden muaf tutulması” için resmi girişimlerde bulunulduğu belirtildi. Sürecin yakından takip edildiği ve gelişmelere göre yeni bilgilendirmelerin yapılacağı kaydedildi.
GREV 21 ARALIK’A KADAR SÜREBİLİR
Bakanlık açıklamasına göre Yunanistan’daki protestoların en az 21 Aralık’a kadar devam etmesi bekleniyor. Bu süre boyunca Türkiye'nin batı sınırındaki ticaret akışının kesintiye uğraması hem ihracatçıları hem de Avrupa’ya yük taşıyan firmaları olumsuz etkileyebilir.
Grev uzadıkça, Kapıkule ve Hamzabeyli gibi diğer kapılarda da yoğunluk artıyor. Nakliyeciler, saatler süren bekleyişlerin hem maliyetleri yükselttiğini hem de teslimat zincirini zora soktuğunu ifade ediyor.
Türkiye tarafı çözüm için diplomatik adımlar atarken, sektör temsilcileri grevin kısa sürede sonlanmasını umut ediyor.