Türkiye, kara yolu altyapısını güçlendirmek için 2026 yılında kapsamlı bir yol haritası hazırladı. Otoyol ve bölünmüş yol uzunluklarının artırılmasından, tarihi köprülerin restorasyonuna; Akıllı Ulaşım Sistemleri ve yoğun araç denetimlerinden sınır kapısı bağlantılarına kadar birçok kritik adım atılacak. Hedef hem güvenli hem de kesintisiz bir ulaşım ağı oluşturmak.
BÖLÜNMÜŞ YOLLAR VE TEK YOL HEDEFLERİ
Türkiye önümüzdeki yıl kara yolu ağını güçlendirmek için önemli adımlar atacak. Otoyol ve bölünmüş yol uzunluğunun 2026’da 30 bin 420 kilometreye ulaşması, tek yol uzunluğunun ise 16 bin 303 kilometreye çıkarılması planlanıyor. 2028’e kadar bu rakamların sırasıyla 31 bin 250 ve 16 bin 938 kilometreye ulaşması öngörülüyor.
KGM yol yapımında sadece uzunluğu artırmakla kalmayıp, ana limanlara ve sınır kapılarına bağlantıları da öncelikli hale getiriyor. Ağır taşıt trafiğinin yoğun olduğu güzergahlarda bölünmüş yol projeleri devam edecek.
OTOYOLLARDA REKOR HEDEFLER
2026 yılında Türkiye’nin otoyol uzunluğu 3 bin 796 kilometreye çıkacak. Bu rakamın 2028’de 4 bin 330 kilometreye ulaşması hedefleniyor. Böylece hem şehirlerarası ulaşım kolaylaşacak hem de ticaret yollarında süreklilik sağlanacak.
TARİHİ KÖPRÜLER YENİLENİYOR
KGM, yeni yolların inşasının yanı sıra mevcut yapıları da güçlendirecek. Gelecek yıl 20 tarihi köprünün restorasyonu tamamlanacak. 2028’e kadar bu sayı 24’e ulaşacak. Ayrıca bitümlü sıcak karışım (BSK) kaplamalı yolların onarımında da artış hedefleniyor.
ARAÇ DENETİMLERİ VE AKILLI ULAŞIM
Kara yolu taşımacılığında güvenliği artırmak için denetimler sıklaştırılacak. 2026’da 41 milyon aracın ağırlık ve boyut denetimi yapılacak, 2028’de bu rakam 42 milyona çıkacak.
Ayrıca Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS) uygulamalarının kapsamı da genişletilecek. Gelecek yıl bu uygulamaların kapsadığı yol uzunluğu 80 kilometre artarken, devlet ve il yollarında haberleşme altyapısı 300 kilometreye ulaştırılacak.
GÜVENLİ VE SÜREKLİ ULAŞIM
KGM’nin hedefi sadece yeni yol yapmak değil; aynı zamanda trafik güvenliğini artırmak, yolların sürekliliğini sağlamak ve modern teknolojiyi entegre etmek. Bu adımlar Türkiye’nin kara yolu altyapısını hem yerli hem de uluslararası ticarette rekabetçi bir noktaya taşıyacak.