Müzisyenlerin tekrarlayan hareketler sonucu yaşadıkları ağrılara rağmen eğitimlerine devam edebilmeleri araştırmacıların ilgisini çekti. Bu durumun, müzikal eğitimin beynin ağrı algısını değiştirmiş olabileceği ihtimalini gündeme getirdi.
DENEYİN DETAYLARI
Çalışmada 40 kişilik bir grup üzerinde deney yapıldı. Katılımcıların el kaslarına geçici ağrı oluşturmak için sinir büyüme faktörü enjekte edildi. Ağrı öncesi, ağrıdan iki gün sonra ve sekiz gün sonra beyinler transkraniyal manyetik stimülasyon (TMS) yöntemiyle tarandı.
TMS taramaları, beynin el kontrol bölgelerinin haritasını çıkararak motor korteksin ağrıya verdiği tepkileri gösterdi. Bu sayede ağrı sırasında beyin aktivitesinde meydana gelen değişimler gözlemlendi.
MÜZİSYENLERİN BEYİNLERİ DAHA DAYANIKLI
Sonuçlar, müzisyenlerin beyinlerindeki el haritasının müzisyen olmayanlara göre çok daha hassas ve gelişmiş olduğunu ortaya koydu. Ayrıca, müzisyenlerde ağrı sonrası bu haritalarda bir küçülme görülmezken, müzisyen olmayanlarda belirgin bir daralma yaşandı. Müzisyen olmayan katılımcılar daha fazla rahatsızlık hissettiklerini bildirdi.
BEYNİN YENİDEN EĞİTİLMESİNE UMUT
Araştırma, müziğin kronik ağrıyı doğrudan iyileştirdiğine dair bir kanıt sunmasa da, beynin ağrıya tepkilerinin eğitimle değiştirilebileceğini gösteriyor. Araştırma ekibi şimdi müzikal eğitimin dikkat ve bilişsel işlevleri ağrı sırasında nasıl etkileyebileceğini araştırıyor.
Zamorano, “Bir müzisyen olarak her gün çalıştığımız şey sadece bir beceri kazanmakla kalmıyor; beynimizi, dünyayı — hatta acıyı bile — algılayış şeklimizi değiştiriyor.” sözleriyle çalışmanın önemini vurguladı.