Milli muharip uçak KAAN ve yerli motor geliştirme çalışmalarına ilişkin tartışmalara, Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanı Prof. Dr. Haluk Görgün açıklık getirdi. Görgün, programın planlandığı şekilde ilerlediğini, teslimat takviminde herhangi bir gecikme olmadığını vurguladı.
FİDAN'IN AÇIKLAMALARI SONRASINDA GÜNDEM YOĞUNLAŞTI
Dışişleri Bakanı Hakan Fidan, kısa süre önce yaptığı açıklamada, “KAAN’ın motorları şu anda Amerikan Kongresi’nde bekliyor. KAAN’ın motorunun lisansı durmuş durumda. ABD ile sınırlamalar olması uluslararası sistemde bizi başka arayışlara itecek” ifadelerini kullanmıştı. Bu açıklamanın ardından sosyal medyada projeye dair farklı iddialar gündeme geldi.
SERİ ÜRETİM YERLİ MOTORLA PLANLANDI
SSB Başkanı Görgün, KAAN’ın seri üretiminin yerli motor üzerinden planlandığını belirterek şunları söyledi:
“KAAN savaş uçağının ana motoru TF35000 ve yardımcı güç ünitesi APU60 için geliştirme faaliyetleri başarıyla devam etmektedir. Savunma sanayiinde süreç daima bu şekilde işler. Önce mevcut motorlarla başlanır, ardından milli motor projeleri devreye alınır. Biz de KAAN’ı blok yaklaşımıyla üretiyoruz. Farklı aşamalarda, farklı kabiliyetlerle güçlenen versiyonlarını envantere kazandırarak kademeli olarak ilerliyoruz. Bu kapsamda KAAN savaş uçağımızın teslimat takviminde bir gecikme bulunmamaktadır.”
Görgün, seri üretimde riski ortadan kaldırmak için yalnızca tek bir kaynağa bağlı kalmadıklarını da vurguladı:
“Alternatif tedarik kanallarıyla çalışıyor, eş zamanlı seçenekleri değerlendiriyoruz. Böylece hem takvimi güvence altına alıyor hem de milli motor geliştirme yol haritamızı kesintisiz ilerletiyoruz.”
F110 MOTORLAR VE İLK BLOK KAANLAR
Bilindiği üzere KAAN’ın ilk envantere girecek versiyonlarının ABD’li GE Aviation tarafından üretilen F110 motorlarıyla uçması planlanıyor. Bu motorlar, halihazırda F-16 gibi platformlarda da kullanılıyor. İlk blok (Block 10) KAAN’ların 4.5 nesil olarak tanımlanacağı, 5. nesil yeteneklerin ise yerli motor entegrasyonuyla kazanılacağı belirtiliyor. Yerli motorlu KAAN’ın 2032-2033 döneminde envantere girmesi hedefleniyor ve bu takvimde bir değişiklik yok.
Görgün, ABD’ye motor tedariki için resmi başvurunun tamamlandığını hatırlatarak, “İhtiyaç olması durumunda ilk blok için motor değişikliği yapılabilir. Bu bazı mühendislik geliştirmeleri gerektirse de önemli bir takvimsel dezavantaj oluşturmaz” dedi.
MİLLİ MOTOR PROJELERİ HIZLA İLERLİYOR
Görgün, motor geliştirme çalışmalarına ilişkin son durumu da paylaştı:
• TF6000: ANKA-III için geliştirilen turbofan motoru başarıyla ilk kez çalıştırıldı.
• TF10000: KIZILELMA için art yakıcılı versiyonunun geliştirme faaliyetleri sürüyor.
• TF35000: KAAN’ın ana motoru ve yardımcı güç ünitesi APU60 planlandığı şekilde geliştiriliyor.
“Motor alanında azımsanmayacak bir yol kat edildi. Geçtiğimiz 2 yılda çok önemli aşamalar geride bırakıldı. Geleceğe güvenle bakıyoruz” ifadelerini kullanan Görgün, KAAN’ın geleceğinin tek bir ülkenin motoruna bağlı olmadığının altını çizdi.