Türkiye’de çocukların yaklaşık yüzde 14’ü, ayda en az birkaç kez akran zorbalığına maruz kalıyor. Türkiye İstatistik Kurumu’nun 2024 verilerine göre bu oran kız çocuklarında yüzde 14,2’ye, erkek çocuklarda ise yüzde 13,4’e ulaştı. Aralık ayında kamuoyuna yansıyan en az beş farklı zorbalık vakası, sorunun ulaştığı boyutu gözler önüne serdi.

ZORBALIK PRESTİJLİ OKULLAR DAHİL YAYGINLAŞIYOR

Uzmanlar, akran zorbalığının yalnızca belirli okullarla sınırlı kalmadığını, prestijli eğitim kurumlarında da sistematik hale geldiğini vurguladı.

EMPATİ VE ÖFKE KONTROLÜ SORUNLARI ÖNE ÇIKIYOR

Uzman değerlendirmelerine göre zorbalık, hem zorbalık yapan hem de zorbalığa maruz kalan çocuklar için ciddi psikolojik ve akademik riskler oluşturuyor. Uzmanlar, zorbalığın tek bir kişilik özelliğiyle açıklanamayacağını, bireysel özellikler ile çevresel etkenlerin etkileşimi sonucu ortaya çıktığını belirtti. Bu kapsamda zorbalık yapan çocuklarda öfke kontrolü güçlüğü, empati becerisi zayıflığı ve kurallara karşı gelme davranışlarının daha sık görüldüğü ifade edildi.

AİLE VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ ZORBALIK DAVRANIŞINI BESLİYOR

Uzmanlar, aile ortamının da belirleyici rol oynadığına dikkat çekerek yoğun çatışmalı, sert disiplin uygulayan, ihmalkâr ve istismara açık aile ortamlarının çocuklarda saldırgan davranışların gelişmesine zemin hazırladığını aktardı.

ZORBALIK BELİRTİLERİNE DİKKAT ÇEKİLDİ

Uzmanlar, zorbalığa maruz kalan çocuklarda okula gitmek istememe, baş ve karın ağrısı şikayetleri, uyku sorunları ve ani duygu durum değişikliklerinin görülebileceği uyarısında bulundu. Çocukların davranışlarında kalıcı değişikliklerin dikkatle izlenmesi gerektiği vurgulandı.

YÖK Başkanı Özvar’dan üniversitelere mesaj: Engelsiz kampüs erişilebilirliği temel şart
YÖK Başkanı Özvar’dan üniversitelere mesaj: Engelsiz kampüs erişilebilirliği temel şart
İçeriği Görüntüle

ŞİDDET DAVRANIŞLARI SOSYAL PRESTİJ ARACI HALİNE GELEBİLİYOR

Uzmanlara göre şiddet yönelimli davranışlar yalnızca okul ortamında değil, medya yoluyla da öğrenilebiliyor. Bazı rol ve temsillerin taklit edilerek okul ortamında sosyal prestij aracı haline getirilebildiği belirtilirken, sosyoekonomik ve sosyokültürel eşitsizliklerin de öğrenciler arası ilişkileri ve akademik başarıyı etkilediği ifade edildi.

Kaynak: HABER MERKEZİ