Konuyu Türkinform’a değerlendiren iç hastalıkları uzmanı Prof. Dr. Ömer Alpi, buzlu içeceklerin ağız, boğaz ve yemek borusunda bulunan sıcaklık reseptörlerini etkileyerek anlık bir serinlik hissi oluşturduğunu, ancak bu etkinin çoğu zaman kısa süreli olduğuna dikkat çekiyor.

Buzlu bir içecek tüketildiğinde vücut sıcaklığında küçük ve geçici bir düşüş yaşanabildiğine işaret eden Alpi, insan organizması yaklaşık 36,5-37 derece civarındaki iç sıcaklığını korumaya programlı olduğu için kısa sürede denge mekanizmalarının devreye sokulduğunu söylüyor.

Alpi, aşırı soğuk içeceklerin bazı kişilerde vücudun "ısı üretme" mekanizmalarını tetikleyebileceğini, bu durumda organizma kaybettiği ısıyı yerine koymaya çalışırken metabolik faaliyetlerini artırabileceğine dikkat çekiyor.

Aşırı soğuk içeceklerin tüketiminin bazı kişilerde refleks olarak terleme miktarını artırabileceğine işaret eden Alpi, terlemenin aslında vücudun doğal soğutma mekanizması olarak görev yaptığını, ancak nem oranının yüksek olduğu bölgelerde yoğun terlemenin, kişiyi daha rahatsız hissettirebildiğini söylüyor. Alpi, bu gibi durumlarda aşırı buzlu içecekler yerine serin veya oda sıcaklığına yakın içeceklerin de etkili olabileceğini belirtiyor.

SOĞUK MU, ILIK MI OLMALI?

Özellikle fiziksel aktivite sırasında tüketilen soğuk içeceklerin performansı destekleyebileceğini, ancak günlük yaşamda aşırı sıcak havalarda sürekli buzlu içecek tüketmenin en doğru yöntem olmadığı ifade ediliyor.

Önemli olanın içeceğin sıcaklığından çok yeterli sıvı alımı olduğuna işaret eden uzmanlar, sıcak çarpması ve sıvı kaybı riskini artıran temel faktörün, su tüketiminin yetersiz kalması olduğunu vurguluyor.

Yoğun çalışanların yaptığı en büyük hata: Kilo aldıran alışkanlıklar
Yoğun çalışanların yaptığı en büyük hata: Kilo aldıran alışkanlıklar
İçeriği Görüntüle

GAZLI İÇECEKLERDEN UZAK DURUN

Prof. Dr. Alpi, serinlemek amacıyla tercih edilen buzlu gazlı içeceklerin ve yüksek şeker içeren ürünlerin ayrı bir risk oluşturduğuna dikkat çekiyor. Şekerli içecekler kısa süreli ferahlık hissi verse de uzun vadede susuzluk hissini artırabildiği, ayrıca fazla şeker tüketiminin de kan şekerinde dalgalanmalara ve gereksiz kalori alımına yol açabileceğini ifade ediyor.

Sıcak havalarda ilk tercih olarak su, ayran, maden suyu veya şekersiz soğuk bitki çayları öneriliyor.

Kalp ve damar hastaları, yaşlı bireyler, migren hastaları, mide hassasiyeti bulunan kişiler ve çocukların aşırı soğuk içeceklerden uzak durması uyarısı yapılırken, bazı kişilerde mide kramplarına, baş ağrısına veya boğaz rahatsızlıklarına neden olabileceği belirtiliyor.

Yaz sıcaklarında asıl önemli olanın gün boyunca yeterli sıvı tüketmek olduğuna işaret eden Alpi, güneş altında uzun süre kalmamak ve vücudun su dengesini korumak gerektiğinin altını çiziyor.

Muhabir: Ömür Melih ÜZELCE