Çekim yasası nedir, nasıl ortaya çıktı, kim buldu?
Çekim yasası nedir, nasıl ortaya çıktı, kim buldu?
İçeriği Görüntüle

Türkiye’de dijital eğitim yatırımları artarken, TÜİK 2024 verileri eğitimde teknolojinin entegrasyonunun henüz tamamlanmadığını gösteriyor. TÜİK’in Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması'na göre 6-15 yaş aralığındaki çocukların internet kullanımı 2021’de %82,7 iken 2024’te %91,3’e çıktı. Ancak bu erişimin okullarda mı yoksa evde mi yoğunlaştığı net değil. Bu da “Okullarda teknoloji yeterli mi?” sorusunu yeniden gündeme getiriyor.

Thumbs B C F17D8F7E0Ff4F8F2943B7Cab08F517C4

AKILLI TAHTA VAR MA KULLANIMI ETKİN DEĞİL

TÜİK verileri, internet erişiminin arttığını gösterse de okul içi teknoloji kullanımı konusunda ayrıntılı veriler sınırlı. Düzenli internet kullanan çocukların sadece %42,9’u hafta içi günde 2 saat veya daha fazla çevrim içi vakit geçiriyor; hafta sonu bu oran %53,6’ya çıkıyor. Bu durum, 'evde internet kullanımının okuldan çok daha yaygın' olduğuna işaret ediyor.

Uzmanlara göre, “akıllı tahta veya bilgisayar bulunması” tek başına yeterli değil. Bu araçların eğitim amaçlı, pedagojik olarak etkin kullanımı asıl farkı yaratıyor.

Thumbs B C D69Ce91B789B12Dd9D70C3842F5Ef557

KIRSAL BÖLGELERDE İNTERNET VAR AMA TEKNOLOJİ YETERSİZ

TÜİK’in 2024 verileri, bölgesel dijital eşitsizliklerin sürdüğünü de ortaya koyuyor. 11-15 yaş grubundaki çocuklarda hafta sonu günlük 2 saatten fazla internet kullanımı oranı %63,5 iken, 6-10 yaş grubunda %43,2. Bu fark, şehir ve gelir düzeyiyle doğrudan bağlantılı. Büyük şehirlerdeki çocuklar daha fazla dijital erişime sahipken, kırsal bölgelerdeki okullarda bilgisayar, internet ve akıllı tahta altyapısı hala yetersiz. Uzmanlara göre, bu durum dijital uçurumun sadece evde değil okulda da var olduğunu gösteriyor.

KULLANIM SINIRLI

Araştırmaya göre çocuklar interneti en çok şu amaçlarla kullanıyor:

%83,9 video izleme

%75 ödev veya çevrim içi ders

%72,7 oyun oynama veya oyun indirme

Thumbs B C 5B190424Cb164A3Ac77Ba96D4Db81Ef8-1

Bu veriler, eğitim amaçlı kullanım artsa da eğlence amaçlı kullanımın hala baskın olduğunu gösteriyor. Okullarda teknoloji altyapısı bulunsa bile, bu altyapının “öğrenme amaçlı” olarak kullanımı yaygın değilse dijital eğitim hedefi eksik kalıyor.

TÜİK 2024 verileri, Türkiye’de çocukların dijital araçlara erişiminin yükseldiğini gösteriyor. Ancak okullarda teknoloji altyapısının yetersizliği ve öğretmenlerin dijital araç kullanımındaki eksiklikleri eğitimin niteliğini olumsuz etkiliyor.
Uzmanlara göre, her sınıfa cihaz koymak yerine her öğretmene dijital okuryazarlık eğitimi vermek gerekiyor. Eğer teknoloji sadece erişim düzeyinde kalır. Pedagojik kullanıma dönüşmezse dijital eşitsizlik artacak eğitim kalitesi farkı daha da derinleşecektir.

Muhabir: Sema Ersoy