Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Başkanı Prof. Dr. Erol Özvar, bazı ön lisans ve lisans programlarında kontenjan düzenlemesine gidildiğini ve bu değişimin genel olarak olumlu karşılandığını belirtti. Hukuk, diş hekimliği, eczacılık, hemşirelik, işletme ve elektrik mühendisliği gibi fakültelerde kontenjanlar düşürülürken, öğretim üyesi eksikliği ve bazı bölümlerdeki talep azlığı gerekçeleriyle sağlık bilimlerinde yeni düzenlemeler yapılacağını açıkladı.
"2030'A DOĞRU" VİZYONUNDA DÖRT TEMEL HEDEF
Özvar, YÖK’ün “2030’a Doğru Türk Yükseköğretiminin Yol Haritası” vizyonuyla; kalite odaklı süreç yönetimi, dijital dönüşüm ve veri temelli yönetim, uluslararası itibar ve görünürlük ile girişimci ve yenilikçi üniversite başlıklarını öne çıkardıklarını söyledi.
Üniversite rektörlerine hitaben konuşan Özvar, eğitim kurumlarının akademik kapasitesini artırmaları, dijital çağa uyum sağlamaları ve girişimcilik ekosistemine katkı sunmaları gerektiğini vurguladı.
UYGULAMALI EĞİTİM VE STAJDA REFORM
Özvar, lisans ve ön lisans düzeyindeki programlarda iş yeri temelli uygulamalı eğitimin yaygınlaştırılacağını söyledi. “Staj uygulamaları formaliteden çıkıp gerçek mesleki eğitime dönüşmeli” diyen Özvar, Konya, Gaziantep, İstanbul, Bursa, Kocaeli, İzmir ve Ankara’da pilot projelere başlanacağını açıkladı.
3 YILDA MEZUNİYET VE KREDİ SİSTEMİNDE ESNEKLİK
Başarılı öğrencilerin 3 yılda mezun olabilmesi için çalışmalar yapılacağını ifade eden Özvar, kredi sistemine yönelik reform önerilerinin de gündemde olduğunu söyledi. Lisans eğitim sürelerinde gözden geçirme ve 240 AKTS yükümlülüğünün yeniden değerlendirilmesi gerektiğini belirtti.
ORTAK ÜNİVERSİTE MODELİNE YÖNELİŞ: TÜRKİYE-SURİYE DOSTLUK ÜNİVERSİTESİ
Özvar, ODTÜ, İTÜ ve Hacettepe gibi köklü üniversitelerin Azerbaycanlı gençlerle ortak diploma programları uyguladığını hatırlatarak, Şam’da Türkiye‑Suriye Dostluk Üniversitesi’nin açılması için anlaşmaların son aşamada olduğunu belirtti.
KONTENJAN DÜZENLEMELERİYLE DENGE ARAYIŞI
YÖK Başkanı, güncelliğini yitirmiş ön lisans bölümlerinden kontenjan alınacağını, bazı lisans programlarında ise kontenjanların azaltıldığını söyledi. Öğretim elemanı yetersizliği, kapasite fazlası ve talep düşüklüğünün bu kararların temel gerekçeleri olduğunu kaydetti. Sağlık alanlarındaki programlarda ilerde değişiklik yapılabileceğini ifade etti.
DOKTORA EĞİTİMİ VE ARAŞTIRMA VURGUSU
Özvar, Türkiye’nin bilimsel ilerlemesinin doktora öğretiminin niteliğiyle doğrudan bağlantılı olduğunu belirtti. Doktora programlarındaki sayısal çeşitliliğin artmasına dikkat çeken Özvar, üniversitelere bu alanda yeni projeler üretme çağrısı yaptı.