Bağdat Ticaret Odası Sözcüsü Reşid es-Saadi, Türkiye'nin petrol geçiş ücretlerinde artış, indirimli petrol tedariki ve IKBY'deki yabancı şirketlerin alacaklarının merkez bankası tarafından ödenmesi gibi taleplerle masaya oturduğunu iddia ederek, Ankara’nın bu süreci Bağdat üzerinde bir baskı unsuru olarak kullandığını savundu.
TÜRKİYE'DEN 3 KRİTİK ŞART İDDİASI
Bağdat Ticaret Odası Sözcüsü Reşid es-Saadi'nin gündeme taşıdığı iddialara göre, Türkiye'nin boru hattı anlaşmasının yenilenmesi için masaya koyduğu talepler şu başlıkları içeriyor:
-
Geçiş Ücreti Artışı: Boru hattından taşınan petrolün varil başına ödenen geçiş ücretlerinde zam talebi.
-
İndirimli Petrol Tedariki: Günlük 100 bin varil oranında piyasa değerinin altında indirimli petrol beklentisi.
-
IKBY Şirket Alacakları: Irak Merkez Bankası'nın, Kürdistan bölgesinde faaliyet gösteren yabancı petrol şirketlerinin ödenmeyen alacaklarını üstlenmesi.
"ANKARA, ERBİL İLE STRATEJİK YAKINLAŞMA İÇİNDE"
Es-Saadi, Türkiye’nin taleplerinin merkez hükümetin aleyhine, IKBY’nin ise lehine bir denge kurmaya çalıştığını öne sürdü. Türkiye'nin Kürdistan bölgesindeki çıkarlarını ve bölgedeki güvenlik önceliklerini (özellikle PKK ile mücadele) dikkate alarak Erbil yönetimiyle daha yakın bir strateji izlediğini belirten es-Saadi, "Sizin bu konuyla ne ilginiz var?" diyerek merkezi yönetimin bu taleplere olan tepkisini dile getirdi.
50 YILLIK ANLAŞMANIN SONUNA DOĞRU
1973 yılından bu yana yürürlükte olan ve Irak petrolünün dünyaya açılan en kritik kapısı olan Kerkük-Ceyhan hattı, 27 Temmuz 2026'da yasal süresini tamamlıyor. 2025 yılı sonunda yeniden başlayan petrol akışı sonrasında, taraflar arasındaki tahkim süreçleri ve ABD'deki devam eden hukuki davalar müzakereleri daha da karmaşık hale getiriyor. Ankara'nın kısa süreli uzatma taleplerine mesafeli yaklaşması, müzakerelerin merkezinde yeni bir "kapsamlı anlaşma" arayışının olduğunu gösteriyor.
BAĞDAT'IN WASHINGTON ZİYARETİ VE STRATEJİK KOZ
Bağdat yönetimi ise önümüzdeki ay gerçekleşecek olan geniş kapsamlı ekonomi heyeti ile yapılacak Washington ziyaretini, elini güçlendirmek için bir fırsat olarak görüyor. Es-Saadi, Bağdat'ın bu ziyareti ve uluslararası hukuki süreci merkez hükümetin pazarlık gücünü artırmak için bir "koz" olarak kullanması gerektiği çağrısında bulunarak, Ankara ile yürütülen müzakerelerde taviz vermeme eğiliminde olduklarının sinyallerini verdi.





