Kırgızistan ve Özbekistan, demiryolu altyapısını güçlendirmeye yönelik yeni bir adım atıyor. Bu hafta iki ülke arasında yeşil ışık yakılan stratejik tren hattı, hem bölgesel ticaretin canlanmasını hem de Orta Asya’daki devletler-arası entegrasyonun derinleşmesini amaçlıyor .

Çin bağlantılı projelerin Orta Asya planı

Bu yeni demiryolu, Çin–Kırgızistan–Özbekistan (CKU) demiryolu hattına paralel ilerleyerek, Çin’e kesintisiz bir erişim imkânı sunmayı hedefliyor. Çin tarafından finanse edilen CKU hattı, yaklaşık 523 kilometrelik uzunluğuyla Kamçatka üzerinden çatallanıyor ve Marmaray benzeri bir bütünleşme modeli getiriyor.

Ekonomiye nefes, lojistiğe hız geliyor

Kırgızistan, bu hatla birlikte hem kuzey–güney lojistik ağında merkez ülke pozisyonunu güçlendirmeyi hem de transit gelirlerini artırmayı planlıyor. Projeyle yılda 15 milyon ton yük taşınabilir hale gelebilecekken, ülkede yeni istihdam ve ihracat olanakları doğabilir .

Eşzamanlı altyapı atılımı

Kırgızistan’da 3 milyar dolar değerindeki Makmal–Karakol demiryolu projesi kamu–özel ortaklığı modeliyle devam ederken, ülke genelinde demiryolu ağını genişletme kararlılığı artıyor. Uzmanlar bunu, ÇKP’nin “Yeni İpek Yolu” stratejisinin bir parçası olarak yorumluyor .

Kırım Tatarları için diplomatik seferberlik
Kırım Tatarları için diplomatik seferberlik
İçeriği Görüntüle

Bölgesel istikrara olumlu mesaj

Taşkent ile Bişkek’in bu ortak projeyle altyapı ve lojistikte birlikte hareket etmesi, Sovyet sonrası sınır ağlarının ötesine geçerek ekonomik iş birliği ve siyasi güvenin ortak zeminini güçlendiriyor. Özbekistan bu sayede, sadece bir güzergâh ortağı olmaktan çıkıp lojistik ağın önemli bir aktörüne dönüşüyor.

Ancak demiryolu projeleri yalnızca mali kaynak ve topografya sorunu değil; çevresel etkiye, yerel toplulukların katılımına ve siyasi istikrara bağlı. 2029’daki devreye alma hedefi için, yerel katılım, çapraz sınır anlaşmaları ve proje şeffaflığı, başarı için kritik önemde.