Eğitim

Türkiye eğitimde OECD ortalamasını geçti

OECD’nin “Bir Bakışta Eğitim 2025” raporu, Türkiye’nin son yıllarda eğitimde kaydettiği yükselişi ortaya koydu. Okullaşma oranları, mezuniyet süreleri ve öğretmen maaşlarında OECD ortalamasının üzerine çıkan Türkiye, yükseköğretimde en düşük terk oranına sahip ülke oldu.

OECD tarafından yayımlanan ve eğitim sistemlerine ilişkin en kapsamlı verileri sunan “Bir Bakışta Eğitim 2025” raporu, Türkiye’nin eğitimde önemli bir yükseliş gösterdiğini ortaya koydu. Raporda, Türkiye’nin kapsayıcılığı artırma, genç nüfusu eğitime dahil etme ve yükseköğretimde başarıyı yükseltme alanlarında öne çıktığı belirtildi.

OKULLAŞMA ORANLARINDA TARİHİ ARTIŞ

Son on yılda Türkiye’de 3-5 yaş arası çocukların okullaşma oranı yüzde 28’den yüzde 54’e yükselerek OECD ülkeleri arasında en yüksek artışlardan birini kaydetti. 5 yaş grubunda okullaşma oranı yüzde 98’e ulaştı ve yüzde 86 olan OECD ortalamasının üzerine çıktı.

15-19 yaş grubundaki okullaşma oranı yüzde 69’dan yüzde 79’a yükselirken, Türkiye bu oranla ABD (yüzde 80) ve İngiltere (yüzde 81) gibi ülkelerle benzer bir seviyeye geldi. Ayrıca 25-34 yaş grubunda ortaöğretimi tamamlamayanların oranı 2019’da yüzde 41 iken 2024’te yüzde 28’e geriledi.

YÜKSEKÖĞRETİMDE BAŞARI VE TAMAMLAMA ORANLARI YÜKSELDİ

Rapora göre Türkiye, lisans programlarında ilk yıl okul terk oranı yalnızca yüzde 1 ile OECD ülkeleri arasında en düşük seviyeye sahip. Lisans öğrencilerinin yüzde 64’ü süresinde, yüzde 86’sı ise en geç üç yıl içinde mezun oluyor.

STEM alanlarında yüzde 81, sağlık alanlarında yüzde 94’lük tamamlama oranı OECD ortalamalarının çok üzerinde kaydedildi. Kadınların lisans tamamlama oranı yüzde 91 ile erkeklerin yüzde 80’lik oranını geçti ve OECD ortalamasının üzerine çıktı.

ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN SAYISI ARTIYOR

Türkiye’de yükseköğretimde uluslararası öğrenci oranı 2018’de yüzde 1,7 iken 2023’te yüzde 4,3’e yükseldi. Bu artış, Türkiye’nin bölgesel ve küresel ölçekte artan cazibesini yansıtıyor.

KAMU KAYNAKLARI VE ÜCRETSİZ YÜKSEKÖĞRETİM

Kamu kaynaklarından eğitime ayrılan pay yüzde 10,6 ile OECD ortalamasının üzerinde gerçekleşti. Türkiye, Danimarka ve Finlandiya gibi ülkelerle birlikte kamu yükseköğretim kurumlarında öğrenim ücreti almayan ülkeler arasında yer aldı.

ÖĞRETMEN MAAŞLARI VE SINIF MEVCUTLARI İYİLEŞTİ

Türkiye’de öğretmenlerin yıllık brüt başlangıç maaşları, satın alma gücü paritesine göre OECD ortalamalarının üzerinde. Son on yılda öğretmen maaşlarının reel olarak en fazla arttığı ülkelerden biri olan Türkiye’de öğretmen başına düşen öğrenci sayısı ilkokulda 18’e, lise genelinde 12’ye geriledi.

Ortaokullarda 50 yaş üzeri öğretmen oranı yüzde 13 ile OECD ortalaması olan yüzde 38’in çok altında kaldı. İlkokul sınıf mevcutları 21’e düşerek OECD ortalamasıyla aynı seviyeye geldi.

TEMEL DERSLERE AYRILAN SÜRE YÜKSEK

Türkiye’de ilkokulda ders saatlerinin yüzde 47’si, ortaokulda yüzde 30’u dil ve matematik derslerine ayrılıyor. Bu oranlar OECD ortalamasının üzerinde olup öğrencilerin temel akademik becerilere daha güçlü hazırlanmasına katkı sağlıyor.