Türkiye’de çocukların dijital dünya ile ilişkisi her geçen yıl artıyor. TÜİK’in açıkladığı “Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması 2024” sonuçlarına göre, 6-15 yaş grubundaki çocukların %91,3’ü İnternet kullanıyor, %66,1’i sosyal medyada aktif. En çok tercih edilen platform YouTube olurken, çocukların büyük bölümü İnternette video izliyor, oyun oynuyor ve sosyal medyada vakit geçiriyor.

ÇOCUKLARDA İNTERNET KULLANIMI REKOR SEVİYEDE

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), “Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması, 2024” sonuçlarını açıkladı. Araştırmaya göre 6-15 yaş grubundaki çocukların %91,3’ü İnternet kullanıyor. Bu oran 2021 yılında %82,7 seviyesindeydi.

Cinsiyetlere bakıldığında erkek çocukların %92,2’si, kız çocukların ise %90,3’ü İnternet kullanıyor.

İNTERNETTE EN ÇOK VİDEO İZLİYORLAR

Yeni Neslin Sosyal Medya Kullanımı Bağımlılığa Doğru Gidiyor1

İnternet kullanan çocukların %97,4’ü düzenli kullanıcı. Çocukların en sık yaptığı aktiviteler:

%83,9 video izleme

%75 ödev/öğrenme/ders

%72,7 oyun oynama veya indirme

Tüm dengeler değişecek! Aynı anda bin hedefi vuruyor
Tüm dengeler değişecek! Aynı anda bin hedefi vuruyor
İçeriği Görüntüle

En az yapılan faaliyet ise %13,2 ile e-posta kullanımı oldu.

SOSYAL MEDYA KULLANIMI %66’YA ÇIKTI

Yeni Neslin Sosyal Medya Kullanımı Bağımlılığa Doğru Gidiyor2

Çocukların %66,1’i sosyal medya kullanıyor.

Erkeklerde oran %68,1

Kızlarda oran %64,0

Yaş gruplarına bakıldığında 6-10 yaş grubunun %53,5’i, 11-15 yaş grubunun ise %79’u sosyal medyada aktif.

Düzenli sosyal medya kullanan çocukların %49,5’i hafta sonları iki saatten fazla sosyal medyada vakit geçiriyor.

EN POPÜLER PLATFORM: YOUTUBE

Çocukların en çok kullandığı platform açık ara farkla %96,3 ile YouTube.

Onu sırasıyla:

Instagram (%41,5)

TikTok (%26,2)

Snapchat (%21,4)

Pinterest (%13,6)

Facebook (%9,5)

X/Twitter (%4,9) takip etti.

6-10 yaş grubunda YouTube’un ardından TikTok ikinci sırada (%11,7), 11-15 yaş grubunda ise Instagram öne çıktı (%63).

ÇOCUKLARIN %76’SI AKILLI TELEFON KULLANIYOR

Yeni Neslin Sosyal Medya Kullanımı Bağımlılığa Doğru Gidiyor4

Çocukların %76,1’i cep telefonu/akıllı telefon kullanıyor.

Yaş gruplarına göre dağılım:

6-10 yaş grubunda %66,3

11-15 yaş grubunda %86,2

Akıllı telefon en çok şu amaçlarla kullanılıyor:

%77,9 İnternette gezinme

%77,3 konuşma (sesli/görüntülü)

%75 video/film/dizi izleme

%73,6 sosyal medya kullanımı

TELEFONUNU YARIM SAATE BİR KONTROL EDİYORLAR

Yeni Neslin Sosyal Medya Kullanımı Bağımlılığa Doğru Gidiyor3

Düzenli telefon kullanan çocukların %32,6’sı cihazını 30 dakikada bir kontrol ediyor.

Bu oran 11-15 yaş grubunda %42,8’e kadar çıkıyor.

Ayrıca çocukların %58,6’sı yatmadan önce, yemek yerken veya televizyon izlerken de telefonuna baktığını belirtti.

ÇOCUKLARIN %63,8’İNİN KENDİ TEKNOLOJİ ÜRÜNÜ VAR

2024 verilerine göre çocukların %63,8’inin en az bir bilişim teknolojisi ürünü sadece kendi kullanımında.

Cep telefonu: %43,9

Bilgisayar: %35,7

Akıllı saat: %14,3

Oyun konsolu: daha düşük seviyelerde

Erkek çocuklarda bu oran %66,9, kız çocuklarda ise %60,5.

DİJİTAL OYUN OYNAYANLARIN ORANI %74

Çocukların %74’ü dijital oyun oynuyor.

Erkeklerde oran %82,8

Kızlarda %64,8

11-15 yaş grubunda oran daha yüksek.

Hafta sonu oyun oynama süresi artıyor: Düzenli oyuncuların %41,8’i hafta sonu günde iki saatten fazla oynuyor.

DİJİTAL OYUNLAR SOSYAL HAYATI ETKİLİYOR

Düzenli oyun oynayan çocukların verdikleri yanıtlar dikkat çekici:

%40,1 planladığından fazla oynuyor.

%35,6 sorumluluklarını aksatıyor.

%23,4 oyun oynamadığında huzursuz hissediyor.

%46,3 ebeveynlerinin çok fazla oynadığını düşündüğünü söylüyor.

Araştırmaya göre çocukların %34,4’ü daha az kitap okuduğunu, %33,3’ü daha az ders çalıştığını, %25,5’i ailesiyle daha az vakit geçirdiğini ifade etti.

Ayrıca %17,2’si ekran yüzünden daha az uyuduğunu söyledi.

ESRA BAYRAM / ÖZEL HABER